Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS Konuları 2018

Fizik düzgün elektrik alan ve sığa kondansatör LYS konuları kelime bulutu

Fizik dersi Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS konularını mı merak ediyorsunuz? 12. sınıf Fizik dersinin Düzgün Elektrik Alan ve Sığa ünitesinin konularını ayrıntılı olarak inceledik. Sığaç, kapasitör ve kondansatör eş anlamlı kelimeler. Birbirinin yerine biz de kullandık.

ÖSYM, LYS’de Fizik sorularını müfredattan soruyor. 2017’de LYS sorularının tamamı müfredattan soruldu. 2017’de Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS konularından bir soru çıktı: Fizik testinin 18. sorusu dört özdeş kondansatörün aynı potansiyel fark uygulanarak en çok elektriksel potansiyel enerji depolayabilmesi için nasıl bağlanması gerektiğini ve eşdeğer sığasını soruyordu. Yazının sonundaki kaynaklardan ÖSYM’nin websitesine gidip soru kitapçığını inceleyebilirsiniz.

Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS konularından hangilerinin sınavda çıkabileceğini belirlemek için Ortaöğretim Fizik dersi için Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) yayımladığı 2007 (11. ve 12. sınıflar için 2011), 2013 ve 2017 (Hem normal liseler hem fen liseleri için olanları) taradık. Düzgün Elektrik Alan ve Sığa ile ilgili kazanımları belirledik. Kazanımları iyice okuyup, özetledik. İçerik analizimizin sonunda bir tablo çıkardık.

Analizimizi yaparken önemli varsayımlarımız oldu:

  • 2017 yılı Fizik dersi öğretim programının 2017 – 2018 öğretim yılından itibaren 9. sınıflarda, 2018 – 2019’da 10. sınıflarda, 2019 – 2020’de 11. sınıflarda ve 2020 – 2021’de 12. sınıflarda uygulanmaya başlayacağını öngörüyoruz.
  • Büyük ihtimalle 2021 yılına kadar mezun olacak öğrenciler 2013 yılı müfredatıyla öğrenim görecekleri için, ÖSYM’nin 2021’de dahil olmak üzere YGS ve LYS’de 2013 yılı müfredatını baz alacağını varsayıyoruz.

Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS Konuları Tablosu

Tabloda konu ve kavramlar bir yılın müfredatında varsa yeşil ve “1” olarak, yoksa kırmızı ve “0” olarak gösteriliyor. Bu tabloda tüm müfredatlarda ortak olan, sadece 2013 yılı müfredatında olan ve sadece 2017 müfredatında olan konu ve kavramları işaretledik.

  • Siyah ve kalın yazılmış olanlar en çok dikkat etmeniz gerekenler, çünkü bunlar kapsam alanı içinde olduğu garanti olan kavramlar.
  • Siyah ve normal yazılanlar açıkça bu konulara girilmez denilen kazanımlar. Bunların çıkacağını düşünmüyoruz.
  • Kırmızı ve kalın yazılanlar 2022’den itibaren çıkabileceğini düşündüğümüz konular. Bunlar 2017 müfredatıyla eklenenler.

Fizik düzgün elektrik alan ve sığa kondansatör LYS konuları tablosu

Düzgün Elektrik Alan ve Sığa 12. sınıf ünitesi olduğu için yalnızca LYS’de çıkıyor, YGS’de çıkmıyor.

Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS Konuları Listesi

Düzgün Elektrik Alan LYS Konuları

  • Yüklü, iletken ve paralel levhalar arasında oluşan elektrik alanın:
    • Alan çizgileri
    • Bağlı olduğu değişkenler (formülü)
  • Yüklü parçacıkların düzgün elektrik alandaki davranışı
  • Alana dik giren parçacıkların sapma yönleri (2017)
  • Matematiksel hesaplamalar yok
  • Teknolojideki kullanım yerleri

Sığa – Kondansatör LYS Konuları

  • Sığa (kapasite) kavramı ve formülü
  • Sığacın (kondansatör) işlevi
  • Sığaçların (kondansatörlerin) kullanım alanları
  • Elektrik yüklerinin depolanması ve elektrik enerjisi
  • Yüklenmiş bir sığaçta yük ile gerilim arasındaki ilişki (formülü)
  • Sığaçta depolanan enerjinin bağlı olduğu değişkenler (formülü)
  • Seri ve paralel devrelerde eş değer sığa, yük ve potansiyel farkı hesaplamaları
  • Farklı geometrilerdeki sığaçlar (kondansatörler)

Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS Konuları Kelime Bulutu

Fizik düzgün elektrik alan ve sığa kondansatör LYS konuları kelime bulutu

Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS Konuları kelime bulutu sığaç (kondansatör ya da kapasitör), elektrik, alan, yüklü, parçacık, gerilim, sığa, yük sözcüklerinin en sık kullanılanlar olduğunu gösteriyor. Açıklar ve analiz eder de en sık geçen kazanım fiilleri.

Düzgün Elektrik Alan ve Kondansatör LYS Konuları Kazanımları

2017 – 11.2.3.1. Yüklü, iletken ve paralel levhalar arasında oluşan elektrik alanını, alan çizgilerini çizerek açıklar.

2017 – 11.2.3.2. Yüklü, iletken ve paralel levhalar arasında oluşan elektrik alanının bağlı olduğu değişkenleri analiz eder.

  • Değişkenlerin deney veya simülasyonlarla belirlenmesi sağlanır.

2017 – 11.2.3.3. Yüklü parçacıkların düzgün elektrik alanıdaki davranışını açıklar.

  • Alana dik giren parçacıkların sapma yönleri üzerinde durulur. Matematiksel hesaplamalara girilmez.
  • Öğrencilerin yüklü parçacıkların elektrik alandaki davranışının teknolojideki kullanım yerlerini araştırmaları ve sunum yapmaları sağlanır.

2017 – 11.2.3.4. Sığa (kapasite) kavramını açıklar.

  • Matematiksel hesaplamalara girilmez.

2017 – 11.2.3.5. Sığanın bağlı olduğu değişkenleri analiz eder.

  • Değişkenlerin deney veya simülasyonlarla belirlenmesi sağlanır.
  • Öğrencilerin matematiksel modeli elde etmeleri sağlanır.

2017 – 11.2.3.6. Yüklü levhaların özelliklerinden faydalanarak sığacın (kondansatör) işlevini açıklar.

  • Sığaçların kullanım alanlarına yönelik araştırma yapılması sağlanır.
  • Öğrencilerin elektrik yüklerinin nasıl depolanıp kullanılabileceğini tartışmaları ve elektrik enerjisi ile ilişkilendirmeleri sağlanır.

2017 – 11.2.3.7. Yüklenmiş bir sığaçta yük ile gerilim arasındaki ilişkiyi açıklar.

2017 – 11.2.3.8. Sığaçta depolanan enerjinin bağlı olduğu değişkenleri açıklar.

2017 – 11.2.3.9. Seri ve paralel devrelerde eş değer sığa, yük ve potansiyel farkı kavramları ile ilgili hesaplamalar yapar.

2017 Fen Lisesi – 11.2.3.10. Sığaç modeli tasarlar.

  • Farklı geometrideki sığaçların araştırılması sağlanır.
  • Süper sığaç geliştirmenin önemini üzerinde durulur.
  • Öğrencilerin, bir sığaçta depolanan enerjiyi pil olarak kullanılıp kullanılamayacağı tartışmaları sağlanır.

2013 – 11.2.3.1 Yüklü levhalar arasında elektrik alan kuvvet çizgilerini çizerek özelliklerini açıklar ve potansiyel fark kavramı ile ilişkilendirir.

2013 – 11.2.3.2 Yüklü parçacıkların düzgün elektrik alandaki davranışını açıklar.

  • Öğrencilerin yüklü parçacıkların elektrik alandaki davranışının teknolojideki kullanım yerlerini araştırarak sunum yapmaları sağlanır.
  • Alana dik giren parçacıklara girilmez.

2013 – 11.2.3.3 Sığa (kapasite) kavramını açıklar.

  • Öğrencilerin elektrik yüklerinin nasıl depolanıp kullanılabileceğini tartışmaları ve elektrik enerjisi ile ilişkilendirmeleri sağlanır.

2013 – 11.2.3.4 Yüklü levhaların özelliklerinden faydalanarak sığacın (kondansatör) işlevini açıklar ve bir sığacın sığasının bağlı olduğu değişkenleri açıklar.

2013 – 11.2.3.5 Yüklenmiş bir sığaçta yük ile gerilim arasındaki ilişkiyi analiz eder.

2013 – 11.2.3.6 Farklı şekillerdeki sığaçlara örnekler verir.

2013 – 11.2.3.7 Seri ve paralel devrelerde eşdeğer sığa, yük ve potansiyel fark kavramları ile ilgili problemler çözer.

2013 – 11.2.3.8 Sığaçların kullanım alanlarını araştırarak bir sığaç modeli tasarlar ve yapar.

2007 – 12.3.2.1. Elektrik enerjisinin sığaçlarda nasıl depolanabileceğini açıklar.

  • Çeşitli amaçlar için kullanılan sığaç çeşitleri (Elektrolitik, tüp şekilli ve yüksek-gerilimli) ve sığaçların devre şemalarındaki sembolik gösterimi verilir.
  • “Bir sığaç ile bir pil aynı prensipte çalışır.”, “Sığacın pozitif yüklü levhasının üzerinde sadece pozitif yük vardır.”, “Yükler sığacın içinde akar.”, “Bir sığacı yüklemek için iş yapmak gerekmez.” (Kavram yanılgısı)

2007 – 12.3.2.2. Yüklenmiş bir sığaçta yük ile gerilim arasındaki ilişkiyi açıklar.

  • Yüklü bir sığaçta depolanan enerji; sığa ve gerilim cinsinden verilir.
  • Çeşitli maddelerin dielektrik sabitleri verilir.

2007 – 12.3.2.3. Bir sığacın sığasının geometrik özelliklerine bağlı olduğunu fark eder.

  • Yüklü bir sığaçta depolanan enerji; sığa ve gerilim cinsinden verilir.
  • Çeşitli maddelerin dielektrik sabitleri verilir.
  • “Bir sığacın sığası yük miktarına bağlıdır.” (Kavram yanılgısı)

2007 – 12.3.2.4. Değişken ve doğru akım devrelerinde sığacın davranışını açıklar.

  • Sığaçların DC gerilimde dolup boşalmaları formüllere girilmeden kavramsal olarak verilir. DC gerilimde sığaçların dolduktan sonra açık devre gibi davranacağı, AC gerilim uygulandığında ise direnç gibi davranacağı ve bu direncin değerinin frekansın değişimine göre artıp azalacağı vurgulanır.

2007 – 12.3.2.5. Sığaçların seri ve paralel olarak bağlanmaları durumunda eşdeğer sığa, yük ve gerilim değerlerini hesaplar.

  • Karmaşık devre şemalarına girilmeden sığaçların niçin paralel ve seri bağlandıkları tartışılır.

Kaynaklar

[vc_row equal_height=”yes” text_align=”center” padding_top=”10″ padding_bottom=”10″]
[vc_column width=”1/3″]


[/vc_column]
[vc_column width=”1/3″]

[/vc_column]
[vc_column width=”1/3″]

[/vc_column]
[/vc_row]

0 Yorum

Bir Cevap Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

©2018 fizikdersi.gen.tr - Her hakkı saklıdır içerik izinsiz kullanılamaz

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?